מיתוג מחדש לעסקים – המדריך השלם לריענון המותג שלך

מיתוג מחדש לעסקים

ניווט מהיר במאמר

העסק תקוע ולא ממש זז? מרגישים שהמסר שלכם ללקוחות כבר לא רלוונטי? אף אחד לא מבדיל ביניכם לבין המתחרים שלכם? יכול מאד להיות שמיתוג מחדש לעסקים זה מה שאתם צריכים.ואנחנו רוצים להסביר את כל מה שחשוב לדעת בנושא.  

מהו מיתוג מחדש? 

מיתוג מחדש לעסקים זו למעשה אסטרטגיית שיווק שכוללת שינוי בתדמית המקצועית של העסק. ניתן לעשות את זה על ידי שינוי שם, לוגו, שורת מיצוב או נכסים ויזואלים אחרים של העסק. המטרה במיתוג מחדש לעסקים היא לייצר זהות חדשה ולהטמיע אותה בראש של הצרכנים, המשקיעים, המתחרים, העובדים שלנו ובכלל בציבור הרחב.  

מיתוג מחדש אורבן פט

מדוע מיתוג מחדש הכרחי לפעמים? 

עסקים הם גופים שנועדו להתפתח בהתאם לקצב השוק. פעמים רבות, כדי להישאר בתחרות מול המתחרים יש צורך ממשי במיתוג מחדש של העסק והמותג שלנו, וזה עשוי לקרות מכמה סיבות: 

  • יכול מאוד להיות שאתם פשוט לא אוהבים ומתחברים ללוגו, לשפה הוויזואלית ולמסרים שלכם. העסק התפתח והשתנה וכך אולי גם הערכים והמטרות שלו, ויש ליצור שפה שיווקית בהתאם.  
  • עסקים רבים גדלים ומתרחבים לתחומי פעילות חדשים. למשל, בעל קייטרינג מצליח שלאחר שנים פתח גם מסעדה, לא יכול לפנות ללקוחות באותו אופן שפונה רק לאלו המחפשים קייטרינג. יש לשדרג את המיתוג כך שיכלול את שני התחומים.  
  • לפעמים פשוט מרגישים שהמיתוג לא עושה את העבודה שלו כמו שצריך, ולא חייבים לשים את האצבע על משהו מדויק. אם ישנה תחושה של חוסר בידול מהמתחרים ובאופן הכללי הפרסום לא מניב את התוצאות המצופות, יש סיכוי לא רע שמיתוג מחדש יעזור להניע את הגלגלים מחדש.  

האמת הפשוטה מראה שהרבה מאד חברות, כולל כמה שמות בהחלט גדולים וחשובים, מחליטות ללכת על מיתוג מחדש בשלב כזה או אחר. ראינו איך יצרנית המזון יוניליבר עשתה זאת בקמפיין העולמי שלה. אנחנו רואים את זה לא מעט גם כאן בארץ. מיתוג מחדש עשוי להיות בהחלט יעיל עבור עסקים שמתקשים לעמוד בקצב של המודרניזציה וההתפתחות של עסקים בארץ ובעולם.  

מהי ״זהות מותג״? 

כשאנשים ובפרט לקוחות פוטנציאלים מעוניינים ללמוד על מותג מסוים, הם בעצם מתכוונים לזהות המותג. זהות המותג היא בעצם כל האלמנטים הויזואליים שמרכיבים מותג מסוים לרבות צבעים מובילים, עיצוב של מודעות/מוצרים/אריזות, לוגו וכן הלאה. זוהי למעשה הדרך בה המותג מראה את עצמו לעולם ומבדל את עצמו מעסקים מתחרים אחרים. זהו למעשה הפרונט של כל מותג שכל אחד מאיתנו הצרכנים יכול לראות.  

דגש חשוב לפני שמחליטים אם ללכת על מיתוג מחדש 

קודם כל צריך להבין שמיתוג מחדש עשוי להיות מעט ריסקי וכן שהוא מגיע עם תג מחיר מסוים. על אף שלא כל מיתוג עסקי חייב להיות מקיף ומוחלט (למשל, לא כל תהליך מיתוג עסקי מחדש מחייב שינוי של שם העסק או המטרות שלו), חייבים לקחת בחשבון תמיד שאנו עומדים לעשות שינוי מהותי ויכול להיות שעבור חלק מהלקוחות שלנו, בוודאי אלו הקיימים זה לא תמיד יעבור חלק.  

לכן אתם צריכים לחשוב קודם כל אם זה משהו שאתם צריכים ורוצים. יש סיכוי לא רע שהתשובה היא חיובית כמובן, ומכאן כנראה שתבחרו בעסק מקצועי שיעשה זאת עבורכם. חשוב ביותר לבחור בזה שמציע תהליך מקיף שמתחיל באפיון מלא של מצב נוכחי, ממשיך בהגדרת מטרות ויעדים לעתיד ובוחן בקפדנות את הצורך בכל שינוי ואת הנחיצות והיעילות שלו. מיתוג מחדש מקצועי יכול בהחלט להיות הדלק הזה שהמנוע של העסק שלכם כל כך צריך.  

על חשיבות הבידול 

נראה כי לא מעט בעלי עסקים, בעיקר אלו בתחילת דרכם, לא ממש מייחסים למיתוג העסקי את החשיבות הראויה לו. נכסים ויזואלים גנריים כדוגמת הלוגואים הזולים או החינמים שניתן ליצור באינטרנט, יפגעו בנו ובתדמית שלנו בטווח הרחוק. העניין עם מיתוג גנרי זה שהוא ממצב אותנו בנקודה זהה לעוד עשרות (ואולי אפילו יותר?) עסקים עם לוגו דומה, שם שמזכיר את השם שלנו ובגדול חוסר בידול מהותי מהמתחרים שלנו. לצורך העניין נסו לחשוב כמה ״פיצה רומא״ או ״פיצה איטליה״ אתם מכירים בישראל.  

למעשה, זה כמעט בלתי אפשרי לבנות את הדבר הזה שנקרא ״נאמנות לקוח״ (כזה שרוכש את השירותים שלנו באופן בלעדי ולמעשה משמש כשגריר ומפרסם עקיף של העסק) אם הלקוחות שלנו לא יודעים להבחין בינינו לבין המתחרים. זה נכון שבעתיים אגב, אם מדובר על מוצרים/שירותים דומים לאלו של המתחרים. כן, ממש כמו פיצריות.  

מיתוג מחדש כולל מול מיתוג נקודתי  

מיתוג כולל ומקיף  

נכון, לא בכל פעם שנבחר לעשות מיתוג עסקי מחדש, נרצה ללכת על מיתוג מקיף וכולל, אבל בהחלט ישנם מצבים בהם נרצה לעשות זאת. למשל:  

  • עסקים שמתפצלים: עסקים המנוהלים על ידי שני שותפים או יותר, פעמים רבות מתפצלים בשלב מסוים מסיבות שונות. במקרים הללו צד אחד לרוב יישאר עם החלק המרכזי של העסק ומיתוג רלוונטי, בעוד הצד השני יצטרך למתג את עצמו מחדש. לעיתים הפיצול מביא לכך ששני הצדדים זקוקים למיתוג מחדש.  
  • נזק תדמיתי לעסק: למשל – בכיר שהסתבך בשערוריה כזו או אחרת ועזב את החברה. אומנם הוא כבר עזב, אך המיתוג של העסק קשור בו באופן מובהק. במקרים הללו אפשר בהחלט לשקול מיתוג מלא מחדש, כולל שינוי השם במקרים מסוימים.  
  • עסק שמשנה כיוון: זה בהחלט לא נדיר לראות עסקים בישראל שמשנים כיוון מקצועי. אם השינוי הוא מוחלט, למשל מעבר מקונדיטוריה לעסק לעיצוב שמלות, ידרש מן הסתם מיתוג מקיף מחדש. גם במקרים של שינוי קל בתחום יש לעיתים צורך בשינוי מלא או לכל הפחות מקיף דיו.  
  • כשדברים פשוט לא עובדים: עסק שלא מצליח לצמוח ולא קולע באופן עקבי למטרות שלו, חייב לעשות בדק בית מקיף ולגבש תכנית פעולה. יש מקרים בהם אין מנוס מסגירת העסק, אך לעיתים כל שצריך הוא תהליך מיתוג מקיף ומקצועי. זה נפוץ במיוחד אצל עסקים קטנים בתחילת הדרך. פעמים רבות אנשים חרוצים ומוכשרים ביותר בתחום העיסוק שלהם, פשוט לא יודעים איך לפנות אל קהל היעד ולבדל את עצמם מהמתחרים.  

מיתוג נקודתי 

לחלופין ישנם מצבים בהם מספיק לנו מיתוג נקודתי כמו:  

  • הוספה של שירות או אפיק עסקי חדש: כאשר מתווסף שירות או אפיק חדש לעסק שלנו יש צורך לתת לו ביטוי מיתוגי. זה יכול להיות לוגו משנה חדש, שינוי של הלוגו או השפה השיווקית בהתאם לשינו בעסק, חידוד של המסרים ושורת המיצוב וכן הלאה.  
  • הצערת המותג: מותגים מצליחים רצים במשך שנים, ומן הסתם מיתוג שהיה רלוונטי לפני עשור או יותר כבר לא יהיה רלוונטי היום. אם זהו עסק מצליח השינוי לא חייב להיות מוחלט ומקיף. מספיק לרענן ולשדרג את הנכסים הויזואלים ואת השפה העיצובית.  

בשורה התחתונה 

מיתוג מחדש לעסקים זה משהו שצריך להיעשות בכובד ראש ובידיים מקצועיות תמיד. כאשר הוא נעשה מתוך מחשבה וניתוח מלא של המצב הנתון והמטרות לעתיד הוא יכול להיות כלי מצוין ולדחוף את העסק שלנו קדימה.

מיתוג מחדש לעסקים עם דיגיטל פרטנרס, סוכנות דיגיטל המתמחה במיתוג לעסקים. צרו קשר לפרטים נוספים! 

דילוג לתוכן