מיתוג לעסקים קטנים – מאיפה ואיך מתחילים?

ניווט מהיר במאמר

לא מעט אנשים נוטים להתבלבל ולחשוב שמיתוג נועד אך ורק לחברות גדולות בסדר גודל של 'Coca-Cola', 'Apple , שופרסל ולא לעסקים קטנים. הסיבה לכך ככל הנראה היא שהחשיפה שלנו למיתוגים של חברות גדולות הוא כל כך גדול בכל מדיה כמעט כל יום שניתן לחשוב שאין מקום גם לעסקים קטנים או תקציב למיתוג אבל זה ממש לא המצב. חברות ועסקים קטנים גם משתמשים במיתוג. מיתוג שמדייק להם את כל תהליך השיווק.

מיתוג עסקי מדויק הוא הבסיס להצלחה בשיווק

המיתוג פוגע בקהל היעד ומוזיל את עלויות הקמפיינים והופך אותם לקמפיינים עם כדאיות כלכלית גבוהה הרבה יותר. להתחיל קמפיין או אפילו לבנות אתר או כל נכס דיגיטלי אחר ללא שהעסק שלכם עבר תהליך מיתוג זה פשוט לא נכון. זו הסיבה שהחלטנו לכתוב לכם על מיתוג לעסקים קטנים ועל כל המשתמע מכך לעסק שלכם, בכדי לעשות לכם קצת סדר מה זה מיתוג מה הוא דורש ממכם ולמה דיגיטל פרטנרס היא סוכנות דיגיטל שנבנתה בדיוק לתת מענה מקיף ושלם לחברות ועסקים קטנים ובינוניים.

חשוב להבין שעסק יכול לקום וליפול בשל המיתוג שלו – התייחסו לנושא זה ברצינות והתוצאות לא תאחרנה להגיע. אז אם גם אתה מתקשה לבחור את אסטרטגיית המיתוג עבור העסק שלך – הגעת למקום הנכון!

לפני הכל, בואו נסביר מה זה בכלל 'מיתוג לעסקים קטנים'?

מיתוג לעסקים קטנים לא מסתכם רק בבחירת לוגו או גרפיקה לאתר\עסק שלכם – אלא הרבה מעבר לזה. או כפי שהתוצאות במנועי החיפוש השונים מסבירות: 'מיתוג = אפיון בולט ומבדל מאחרים של חברה, אדם, מוסד וכד'. באמצעות לוגו, שפה חזותית וטקסטואלית וכד'.' די פשוט להבנה בהנחה שכולנו כבעלי עסקים שואפים ליצור מותג חזק וייחודי משלנו ולא להתחקות אחר חברה מצליחה כזו או אחרת.

מיתוג עסקי ליסבוניס

מיתוג לא מסתכם רק בבחירת לוגו או גרפיקה.

התוצאה הוויזואלית היא בעצם התוצאה הסופית של התהליך המתבצעת ע"י המעצב הגרפי שגוזר את העיצוב על בסיס המסרים שמנהל השיווק זיקק מתוך הכרות עם העסק שלכם. תפקידה של השפה הוויזואלית זה לתמוך בהעברת המסרים שהעסק רוצה להעביר ללקוחות שלו, אילו מסרים שהעסק מחויב להם מאמין בהם.

יש לעסק סוגי מסרים שונים שהוא צריך לדעת להתייחס לאליהם והם נוגעים לאופן השירות שהעסק מחויב וגם לעולם של הלקוחות שלו מבחינת סגנון חיים, ערכים, חולמות ועוד במאמר על מיתוג תוכלו לקרוא על נושא זה בהרחבה על חמש אסטרטגיות שיווק שכל בעל עסק חייב להכיר ולהתייחס אליהם

בכדי להפוך עסק קטן לעסק גדול וחזק, מיתוג הוא הכלי אולי היעיל ביותר למשימה שכזו. ככל שהמיתוג העסקי שנעשה יהיה איכותי יותר – כך הפוטנציאל של העסק שלנו יהיה גדול יותר.

אז איך בעצם עושים מיתוג לעסקים קטנים? מיד נסביר.

קהלים

בראש ובראשונה חשוב בכלל להבין מיהו קהל היעד שלנו. אחרי שנעשה את זה, יהיה לנו קל הרבה יותר לספר את הסיפור של המותג שלנו, ובמילים אחרות למכור את המוצר או השירות אותם אנחנו  מציעים. חשוב להבין שניתן להתמקד במספר קהלים שונים במקביל כל עוד אתם עושים את המיתוג העסקי הנכון לכך. הקדישו מחשבה רבה לניתוח הקהל שלכם וכך תהפכו את תהליך המיתוג לפשוט ומהנה הרבה יותר.

הדרך הטובה ביותר ליצירת הקהל שלכם היא לפתוח בלוג\דף עסקי ברשתות החברתיות ולשתף בהם תכנים איכותיים הקשורים בעסק שלכם. לפי המעורבות והפידבקים מאנשים תוכלו להבין מיהו באמת הקהל אליו תרצו להגיע ויתרה מכך תוכלו להבין מה הם באמת רוצים ומצפים ממכם כחברה. לאחר שתבינו מי עומד מולכם ומהם תחומי העניין שלהם, המיתוג יהפוך לשלב פשוט יחסית מבחינתכם.

הרי לאפיין משהו מסוים כשאתה יודע מהם המאפיינים של הקהל אליו תרצה לפנות, אוטומטית הופך את האפיון לתהליך פשוט הרבה יותר. למי שלא הבין, בכוונה עשינו שימוש במילה אפיון מספר פעמים בכדי שתבינו שזוהי מילת המפתח בכל הקשור לבניית הקהל שלכם ובכלל למיתוג של העסק שלכם – אפיון נכון = מקסימום רווחיות.

הקפידו לשאול את עצמכם את השאלות הבאות:

  • האם הלקוחות שיש לי כרגע הם הרווחיים ביותר מבחינתי?
  • עד כמה העסק שלי נתפס כחשוב בעיני הלקוחות שלי?
  • מה משותף לרובם המוחלט של הלקוחות שלי?
  • למה שהם יעדיפו לקנות ממני ולא מאחד המתחרים שלי?

זכרו תמיד – עסק זקוק ללקוחות לא פחות משהוא זקוק לאנשי מכירות.

'סיפור מותגי'

תמיד תדאגו להבליט את היתרונות שלכם ולגמד את החסרונות שלכם. זה לא אומר שצריך לשקר או להמציא דברים, אלא פשוט לספר לאנשים מה שהם רוצים לשמוע. תוכלו למצוא הסברים מפורטים הרבה יותר על איך לכתוב תוכן שיווקי מנצח במדריך שפורסם אצלנו באתר. מומלץ! 

ברגע שתלמדו את השפה בה הלקוחות שלכם 'מדברים' ואף תצרו עמם שפה משותפת, המכירות לא יאחרו להגיע.

שם לעסק

השלב הבא, בדומה לשלבים הקודמים בו נדרשנו ליצור סיפור לעסק שלנו, עוסק גם הוא ביצירתיות ובעיקר במחשבה – שם לעסק.
אחרי שמצאנו את קהל היעד שלנו וכתבנו עבורו סיפור מנצח שישקף את מטרת החברה שלנו בצורה הטובה ביותר, הגיע הזמן לבחור שם מנצח כיאה לעסק מנצח.

מיותר לפרט למה השם חשוב כל כך בכל מה שקשור לבניית מותג ובכלל למיתוג לעסקים קטנים – אנחנו אמנם מוכרים מוצרים אך בעולם בו כמעט בכל נישה יש מאות ואלפי מתחרים אשר מוכרים מוצרים זהים פחות או יותר לשלכם, אנשים יזכרו אתכם בעיקר בשם.
כמובן שהעדיפות היא לבחור שם שכאשר ישמעו אותו, מיד יעלו אסוציאציות הקשורות בתחום בו אתם עוסקים אך זהו לא הדבר החשוב ביותר.

העדיפו לבחור שם קליט וקצר, כזה שמתגלגל על הלשון וקל להיגוי, אפילו כזה חסר משמעות לחלוטין. קחו למשל את החברה 'נייק'.
דוגמא מעולה לעסק עם שם סופר חזק שנכנס ללקסיקון של כל אחד מאיתנו מבלי שנשים לב בכלל. הרי אין אדם שישמע את המילה 'נייק' מבלי ישר לחשוב על אותו מותג ענק שתופס חלק בלתי נפרד מחיינו, בטח לכל הנוגע בספורט.
אז נכון שמקור המילה ביוונית ופירושה 'ניצחון' בגדול, אך סביר להניח שאף אחד מאיתנו (בהנחה שאיננו דוברים יוונית כמובן) לעולם לא היה מכיר או אפילו
שומע אותה.

'נייק' – דוגמה מושלמת לשם חסר משמעות שנמצא בתודעה של כל אחד ואחד מאיתנו.

נכון שלא לכל עסק מצליח יש שם מצליח ושלא כל שם מצליח הופך עסק למצליח, אך זהו שלב חשוב והכרחי ביותר בתהליך המיתוג העסקי שלכם. 
במידה ואתם צריכים אתר לעסק שלכם, שימו לב שאתם בוחרים שם עם דומיין פנוי. לכן לפני שאתם ממהרים להיסגר על שם, בדקו באחד ממנועי
החיפוש
אם השם אכן רלוונטי מבחינתכם.

לאחר שבחרתם בשם לעסק שלכם, תוכלו לעבור לשלב יצירת הלוגו – לא מומלץ להקדיש זמן רב מדיי לכך, בטח שלא בהתחלה, מהסיבה הפשוטה שהלוגו
פחות משפיע על המכירות ובנוסף תמיד אפשר לשפר אותו.

שמות מושכים למוצרים

בדומה לשלב הקודם, גם הפעם נצטרך לחשוב על שם יצירתי ומושך אלא שעכשיו נצטרך לעשות זאת למוצר אותו אנחנו מוכרים. רק לצורך הבנה – לא, אתם לא מתבקשים להחיות את השפה העברית ולהמציא מילים חדשות אלא לחשוב על כותרות מעניינות שיכללו בתוכן את שם המוצר ועוד איזו מילה 'מוכרת' שקשורה בתחום שלכם.

קחו לדוגמא את 'מקדונלדס'. החברה בעל המיתוג העסקי אולי החזק ביותר בעולם, שלא נדבר על השיווק המדהים שהם עושים. מספיק לקרוא את התפריט שלהם (מבלי אפילו לראות את התמונות) בשביל להבין איזו עבודה מעולה החברה הזאת עושה.

השם של המנה 'דאבל מק רויאל' לא מספק אף אזכור או קישור לתחום האוכל (בהנחה שאף אחד מאיתנו לא שמע אף פעם על מקדונלדס ועל המושג 'מק' שהפך מעצם היותו שם\כינוי להצלחה מסחררת בתחום המזון המהיר ובכלל), ובכל זאת – זו אחת המנות היותר נמכרות שלהם. עצם העובדה שהחברה חשבה להוסיף את המילה 'רויאל' (מלכותי באנגלית) למנה שלה, יצר דפוס מחשבתי אצל הלקוחות שאכן מדובר במנה 'מלכותית'. ממזון ג'אנק למזון מלכותי. גאוני!

'דאבל מק רויאל' – שם גאוני כחלק ממיתוג גאוני.

תדמית

יש שיגידו שהשלב האחרון, התדמית של העסק, הוא הנושא החשוב ביותר עליו צריך לשם את הדגש בעוד מנגד, יש שחושבים שזהו דווקא הנושא בעל החשיבות המעטה ביותר – אנחנו נשאיר את הבחירה לכם.

למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים 'התדמית של העסק'? הרי כבר עסקנו לא מעט בכל הנוגע לסיפור שעומד מאחורי המותג, ללוגו ולשם עצמם ואפילו הרחבנו עד כמה חשוב הסיפור אותו אתם מספרים בדומה לשם המוצר אותו אתם בוחרים. אז מה כבר נשאר להוסיף לתדמית?! המון.

כשלקוח פוטנציאלי מבקר בעסק שלכם, בין אם זה פיזית ובין אם זה באתר החנות שלכם, הוא שואף ומקווה לראות חנות יפה ומזמינה שתעורר את הרצון שלו לא רק לקנות פריט כזה או אחר באותו הרגע, אלא גם לחזור בעתיד. לשם כך אנחנו ממליצים לקחת איש מקצוע רציני (במידה ואכן אין לכם רקע מקצועי בנושא), ופשוט לתכנן ביחד את כל הנושא הוויזואלי. החל מדף הבית ועד לעמוד המדיניות שלכם.

צאו מנקודת הנחה שבתחילת ההתקשרות ביניכם לבין הלקוח עם כניסתו לעסק שלכם, אותו לקוח נוטה באופן משמעותי שלא לבצע אף פעולה, שלא נדבר על רכישה, עד לשלב בו הוא 'נתפס ברשת' למעשה. החלק של הזכייה בתשומת ליבו יכול לנבוע ממיליון ואחת סיבות, החל מגודל תמונת המוצר באתר שלכם ועד לרקע בו השתמשתם בדף הבית – כל נישה והמאפיינים שלה. לשם כך יש כלים שיעזרו לכם לנתח ולהבין מה אנשים יותר אהבו בחנות שלכם ומה פחות. תעשו לעצמכם טובה ותשתמשו בהם, הם מחוללים ניסים לא מעט פעמים. 

דילוג לתוכן